دانشگاه علوم پزشکی ایران
Iran University of Medical Sciences
  • واکسیناسیون مادران باردار
  • مطالب آموزشی حوزه سلامت
  • نشانی مراکز و پایگاه های سلامت تحت پوشش
  • لیست کشیک مراکز غربالگری نوزادان
  • سامانه های مرتبط
  • راهنمای مراجعین




دکتر جنیدی در سومین روز هفته سلامت: تاثیر افراد و مشارکت سازمان ها و نهادهای اجتماعی برای تامین سلامت جامعه امری اجتناب ناپذیر است

 | تاریخ ارسال: 1396/2/4 | 

دکتر جنیدی در سومین روز هفته سلامت: تاثیر افراد و مشارکت سازمان ها و نهادهای اجتماعی برای تامین سلامت جامعه امری اجتناب ناپذیر است

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران : دکتر جنیدی معاون بهداشتی دانشگاه به مناسبت هفته سلامت اظهار داشت: سیستم ارائه خدمات بهداشتی درمانی کشور با توجه به تغییرات زندگی امروز، نیاز به تغییرات سریع تر و بنیادی تری دارد. تغییر بار بیماری ها، تغییرات جمعیتی و ... نیازمند ارائه مدل های جدید،  متفاوت و متناسب با نیازهای مردم در حال و آینده دارد.

وی اظهار داشت : توسعه سلامت باید در ماورای مرزهای سنتی بخش سلامت صورت گیرد، زیرا تاثیر عوامل موثر بر سلامت بسیار فراتر از یک حوزه و وزارت است. وزارت بهداشت به تنهایی قادر به تامین سلامت جامعه نیست. تاثیر عوامل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و ... برروی سلامتی، بسیار بیشتر از عوامل فیزیولوژیک و بیولولوژیک است. همچنین تاثیر افراد و مشارکت سازمان ها و نهادهای اجتماعی برای تامین سلامت جامعه امری اجتناب ناپذیر است. 

دکتر جنیدی افزود: در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری به آگاه سازی مردم از حقوق و مسئولیت های اجتماعی خود، همچنین استفاده از ظرفیت محیط های ارائه مراقبت های سلامت ( بند1 جز2) و تحقق رویکرد سلامت همه جانبه و انسان سالم در همه قوانین ، استفاده از ظرفیت نهادها و سازمان ها (بند 2 و 11) اشاره شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه خاطر نشان کرد: همچنین برنامه پنجم طرح تحول نظام سلامت، با عنوان برنامه ترویج و توسعه خودمراقبتی برای توانمندسازی مردم جهت حفظ و ارتقا سلامت در نظر گرفته شد. در برنامه ملی خودمراقبتی در سطح خانوار، سازمان ها، شوراها، مدارس و دانشگاه ها سفیران سلامت تربیت می شوند، نهادهای اجتماعی در برابر سلامت و ایفای نقش در ایجاد محیط های ارتقاء دهنده سلامت مهم می باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه افزود: خانواده مهم ترین نهاد اجتماعی در جوامع انسانی است، که تکوین و پرورش جسمانی و روانی افراد در آن شکل می گیرد و در بنای جامعه و حفظ سنت ها، ارزش ها و تعادل عاطفی، روانی نقش مهمی دارد. با این برنامه هر خانوار یک سفیر سلامت دارد و هرخانه یک خانه سلامت است.

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: در راستای اجرای برنامه خودمراقبتی در سال گذشته، بیش از 125 هزار سفیر سلامت تربیت کرد. این سفیران سلامت آموزش دیده، مراقب سلامت خود و خانواده هایشان هستد و سلامتی را به خانه ها و خانواده ها می برند.

 معاون بهداشتی دانشگاه گفت: در خودمراقبتی سازمانی نیز سازمان ها و شوراها دارای شورای ارتقای سلامت می باشند. با اجرای این برنامه ما یک نظام سلامت متکی بر مشارکت جامعه و مردم محور داریم و مردم به درجه ای از توانمندی می رسند که بتوانند رفتار سالم و بهداشتی را تشخیص داده و انتخاب کنند.

وی افزود: سازمان ها می توانند در ایحاد محیط حامی سلامت نقش مهمی داشته باشند. در حال حاضر در بیش از 11درصد سازمان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران ما شورای ارتقا سلامت داریم و با آنان برنامه ریزی مشارکتی در جهت ارتقا سلامت کارکنان داریم.

دکتر جنیدی گفت: محلات به عنوان یک واحد تصمیم‌گیری خرد امروزه حرف کمتری را در تصمیمات گرفته شده از طرف مسئولان می‌زند و این در صورتی است که اصلی‌ترین هسته اولیه شهرها را محله‌های آنان تشکیل می‌دهد و شهروندان برای مشارکت در تصمیم‌های گرفته شده در سطح شهر نیاز به نهادهایی اجتماعی در سطح خردتر آن یعنی محلات دارند و در برنامه خودمراقبتی اجتماعی با مشارکت شوراهای شهر و روستا و شورایاری ها، مردم در راستای سلامت محله خود و حل مشکلات بهداشتی مشارکت می نمایند.

معاونت بهداشتی دانشگاه افزود: دانشگاه علوم پزشکی ایران پس از امضای تفاهم نامه با شورای شهر تهران و با هماهنگی های انجام شده با شورایاری ها اقدام به تدوین برنامه عملیاتی نمود و در حال حاضر بیش از 28درصد از شورایاری های تحت پوشش دارای برنامه های سلامت محور برای محلات هستند.

دکتر جنیدی اظهار داشت: همچنین با تربیت سفیران سلامت دانش آموزی به خصوص در مقطع متوسطه دوم، بیش از 25 هزار سفیر سلامت دانش آموزی را آموزش دادیم تا بتوانند به گروه همسان خود آموزش دهند. این دانش آموزان توسط مربیان خود آموزش دیده اند. با همکاری آموزش و پرورش، این دانشگاه چندین دوره آموزشی ضمن خدمت برای مربیان و معلمان آموزش و پرورش برگزار نمود، تا با آشنایی با برنامه بتوانند مربی برنامه باشند.

وی خاطر نشان کرد: برای ارتقا سلامت جامعه نیاز به ظرفیت سازی و توانمند سازی مردم داریم و باید بتوان مشارکت و جلب حمایت ذینفعان کلیدی را در برنامه های سلامتی داشته باشیم، زیرا بدون مشارکت آنان، نمی توان به اهداف سلامتی جامعه رسید و تمامی برنامه ها و سیاست های نظام سلامت در اجرا ناکارآمد خواهند بود.




CAPTCHA
دفعات مشاهده: 916 بار   |   دفعات چاپ: 189 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر